Parametry
Producent: | Danuta Czelakowska |
---|---|
Kategoria: | E-booki |
ISBN | 9788378502968 |
Autor | Danuta Czelakowska |
Wydawnictwo | Impuls |
Ilość stron | 387 |
Rok wydania | 2013 |
Opis
Tytuł Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym Autor Danuta Czelakowska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-296-8 Rok wydania 2013 Kraków liczba stron 330 Format pdf, epub Spis treści Wstęp
1. Cele polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej
1.1. Cele kształcenia polonistycznego a funkcje języka
1.2. Klasyfikacja i formułowanie celów nauczania
1.3. Treści kształcenia i wychowania w edukacji polonistycznej
1.4. Materiał nauczania i środki dydaktyczne w kształceniu wczesnoszkolnym języka polskiego
1.5. Nauczyciel a kształcenie języka ojczystego w edukacji wczesnoszkolnej
1.6. Przygotowanie się nauczyciela do lekcji
2. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym
2.1. Podział metod nauki czytania i pisania
2.2. Syntetyczne metody nauki czytania
2.3. Metody alfabetyczne
2.4. Metody fonetyczne
2.5. Metody sylabowe
2.6. Metody analityczne – ich wady i mocne strony
2.7. Rozwój metod analityczno-syntetycznych
2.8. Metody globalne
2.9. Najnowsze tendencje w procesie nauki czytania i pisania
2.9.1. Koncepcja czytania według Glenna Domana
2.9.2. Metoda wczesnej nauki czytania i pisania w systemie pedagogicznym Marii Montessori
2.9.3. Metoda naturalnej ekspresji i motywacji Celestyna Freineta
2.9.4. Naturalna nauka języka
2.9.5. Programy wspierające edukację dzieci
3. Proces nauki czytania
3.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania
3.2. Istota nauki czytania
3.3. Gotowość i aspekty cyklu czytania
3.4. Kształtowanie umiejętności czytania
3.4.1. Etapy w procesie nauki czytania
3.4.2. Treści programowe
3.5. Znaczenie elementarza w procesie nauki czytania i pisania
3.6. Etapy pracy w trakcie wprowadzania nowej litery
3.7. Doskonalenie umiejętności czytania
3.7.1. Parametry dobrego czytania
3.7.2. Podstawowe formy czytania
3.7.3. Kształtowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem
4. Cykl pisania
4.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu pisania
4.2. Nauka poprawnego pisania
4.2.1. Etapy nauki pisania nowej litery
4.3. Rodzaje ćwiczeń w pisaniu
4.4. Błędy graficzne w piśmie
4.5. Trudności w nauce czytania i pisania
5. Rozwój i kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
5.1. Język pisany a mówiony – wzajemny wpływ, badania
5.2. Cykl wielostronnego poznania a metody kształcenia efektywności językowej
5.3. Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i ich funkcja w procesie kształcenia mowy
5.4. Organizacja i planowanie dłuższych form wypowiedzi
5.5. Podstawowe warianty wypowiedzi ustnych i pisemnych
5.5.1. Opowiadanie
5.5.2. Opis
5.5.3. Sprawozdanie
5.5.4. List i inne pisma użytkowe
5.6. Ćwiczenia kompozycyjne
5.6.1. Kontrola i ocena prac pisemnych
6. Praca z tekstem literackim
6.1. Cele opracowywania utworów
6.2. Etapy pracy z tekstem czytanki lub lektury
6.3. Opracowywanie utworów literackich
6.3.1. Analityczne formy pracy z tekstem
6.3.2. Syntetyczne ćwiczenia oparte na utworach literackich
6.4. Inne sposoby wykorzystania treści tekstów literackich
6.5. Opracowywanie utworów poetyckich
6.6. Praca z lekturą
7. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej
7.1. Cele kształcenia języka uczniów
7.2. Treści nauczania
7.3. Metody i organizacja materiału językowego
7.4. Konstruowanie zdań złożonych
8. Nauczanie ortografii i interpunkcji
8.1. Cele i zadania nauczania ortografii
8.2. Dobór i zakres treści ortograficznych
8.3. Zasady nauczania ortografii
8.4. Metody opracowywania materiału ortograficznego
8.5. Rodzaje ćwiczeń ortograficznych
9. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów
9.1. Pojęcie, istota i parametry aktywności twórczej
9.2. Metody pobudzania myślenia twórczego
9.3. Stymulowanie wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego
9.4. Twórcza ekspresja uczniów według koncepcji postępowej Szkoły Francuskiej Celestyna Freineta
10. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci
10.1. Cele i zadania gier i zabaw dydaktycznych
10.2. Funkcje zabaw w nauczaniu języka polskiego
10.3. Przykłady zabaw w edukacji polonistycznej
11. Dramatyzacje w nauczaniu wczesnoszkolnym języka polskiego
11.1. Pojęcie, istota i klasyfikacja gier dramatycznych
11.2. Warianty technik dramowych
11.3. Przykłady dramatyzacji
Bibliografia
Aneks
Przykład lekcji wprowadzającej nową literę
Przykład lekcji z tekstem literackim
1. Cele polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej
1.1. Cele kształcenia polonistycznego a funkcje języka
1.2. Klasyfikacja i formułowanie celów nauczania
1.3. Treści kształcenia i wychowania w edukacji polonistycznej
1.4. Materiał nauczania i środki dydaktyczne w kształceniu wczesnoszkolnym języka polskiego
1.5. Nauczyciel a kształcenie języka ojczystego w edukacji wczesnoszkolnej
1.6. Przygotowanie się nauczyciela do lekcji
2. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym
2.1. Podział metod nauki czytania i pisania
2.2. Syntetyczne metody nauki czytania
2.3. Metody alfabetyczne
2.4. Metody fonetyczne
2.5. Metody sylabowe
2.6. Metody analityczne – ich wady i mocne strony
2.7. Rozwój metod analityczno-syntetycznych
2.8. Metody globalne
2.9. Najnowsze tendencje w procesie nauki czytania i pisania
2.9.1. Koncepcja czytania według Glenna Domana
2.9.2. Metoda wczesnej nauki czytania i pisania w systemie pedagogicznym Marii Montessori
2.9.3. Metoda naturalnej ekspresji i motywacji Celestyna Freineta
2.9.4. Naturalna nauka języka
2.9.5. Programy wspierające edukację dzieci
3. Proces nauki czytania
3.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania
3.2. Istota nauki czytania
3.3. Gotowość i aspekty cyklu czytania
3.4. Kształtowanie umiejętności czytania
3.4.1. Etapy w procesie nauki czytania
3.4.2. Treści programowe
3.5. Znaczenie elementarza w procesie nauki czytania i pisania
3.6. Etapy pracy w trakcie wprowadzania nowej litery
3.7. Doskonalenie umiejętności czytania
3.7.1. Parametry dobrego czytania
3.7.2. Podstawowe formy czytania
3.7.3. Kształtowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem
4. Cykl pisania
4.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu pisania
4.2. Nauka poprawnego pisania
4.2.1. Etapy nauki pisania nowej litery
4.3. Rodzaje ćwiczeń w pisaniu
4.4. Błędy graficzne w piśmie
4.5. Trudności w nauce czytania i pisania
5. Rozwój i kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
5.1. Język pisany a mówiony – wzajemny wpływ, badania
5.2. Cykl wielostronnego poznania a metody kształcenia efektywności językowej
5.3. Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i ich funkcja w procesie kształcenia mowy
5.4. Organizacja i planowanie dłuższych form wypowiedzi
5.5. Podstawowe warianty wypowiedzi ustnych i pisemnych
5.5.1. Opowiadanie
5.5.2. Opis
5.5.3. Sprawozdanie
5.5.4. List i inne pisma użytkowe
5.6. Ćwiczenia kompozycyjne
5.6.1. Kontrola i ocena prac pisemnych
6. Praca z tekstem literackim
6.1. Cele opracowywania utworów
6.2. Etapy pracy z tekstem czytanki lub lektury
6.3. Opracowywanie utworów literackich
6.3.1. Analityczne formy pracy z tekstem
6.3.2. Syntetyczne ćwiczenia oparte na utworach literackich
6.4. Inne sposoby wykorzystania treści tekstów literackich
6.5. Opracowywanie utworów poetyckich
6.6. Praca z lekturą
7. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej
7.1. Cele kształcenia języka uczniów
7.2. Treści nauczania
7.3. Metody i organizacja materiału językowego
7.4. Konstruowanie zdań złożonych
8. Nauczanie ortografii i interpunkcji
8.1. Cele i zadania nauczania ortografii
8.2. Dobór i zakres treści ortograficznych
8.3. Zasady nauczania ortografii
8.4. Metody opracowywania materiału ortograficznego
8.5. Rodzaje ćwiczeń ortograficznych
9. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów
9.1. Pojęcie, istota i parametry aktywności twórczej
9.2. Metody pobudzania myślenia twórczego
9.3. Stymulowanie wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego
9.4. Twórcza ekspresja uczniów według koncepcji postępowej Szkoły Francuskiej Celestyna Freineta
10. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci
10.1. Cele i zadania gier i zabaw dydaktycznych
10.2. Funkcje zabaw w nauczaniu języka polskiego
10.3. Przykłady zabaw w edukacji polonistycznej
11. Dramatyzacje w nauczaniu wczesnoszkolnym języka polskiego
11.1. Pojęcie, istota i klasyfikacja gier dramatycznych
11.2. Warianty technik dramowych
11.3. Przykłady dramatyzacji
Bibliografia
Aneks
Przykład lekcji wprowadzającej nową literę
Przykład lekcji z tekstem literackim