Parametry
Producent: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
---|---|
Kategoria: | Wywiady |
ISBN | 9788323344407 |
Oprawa | miękka |
Autor | James Morrison, Kathryn Flegel |
Wydawnictwo | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Ilość stron | 528 |
Rok wydania | 2018 |
Opis
Kompendium wiedzy diagnostycznej dopasowane do obowiązującej klasyfikacji.
Sprawdzony podręcznik, dzięki któremu tysiące klinicystów i studentów zdobyły umiejętności konieczne do badania niemowląt, dzieci i nastolatków z problemami psychicznymi o różnorodnym charakterze. Objaśniając jednocześnie sztukę, jak i metodę naukową diagnozowania dziecka, książka ta łączy słuszne porady dotyczące przeprowadzania wywiadu z ważnymi informacjami na temat zróżnicowanych zaburzeń psychicznych i behawioralnych. Opracowanie zostało dostosowane do klasyfikacji DSM-5, a także ICD-10-CM - gromadzi obowiązujące aktualnie kody i terminologię. Na dodatek wzbogacono je o opisy prototypów, zwięźle ukazujące istotę kryteriów DSM-5.
Autorzy, prowadząc czytelnika krok po kroku przez proces wstępnego wywiadu, wyjaśniają, jak nawiązać korzystną relację z dzieckiem i rodzicami i wydobyć dane potrzebne do postawienia roboczego rozpoznania. Strategie komunikowania się z dziećmi w rozmaitym wieku z zastosowaniem zabawek, rysunków, lalek i innych form zabawy zilustrowano przykładowymi transkrypcjami wywiadów, opatrzonymi przypisami. W książce szczegółowo omówiono zaburzenia rozpoznawane zwykle po raz pierwszy w dzieciństwie, jak dodatkowo zaburzenia teoretycznie typowe dla osób dorosłych, które występują niekiedy u młodszych pacjentów. Kryteria DSM-5 przełożono na prosty, zrozumiały język, zwracając uwagę na różnice rozwojowe dotyczące obrazu klinicznego.
Podręcznik uzupełniają uwagi dotyczące kodowania, funkcjonalne wskazówki niezbędne do przeprowadzenia wywiadu, żywe opisy kliniczne, przykładowy raport pisemny oraz kwestionariusz dla rodziców, z którego można skorzystać podczas pracy. To doskonała lektura dla klinicystów, terapeutów i studentów takich specjalności, jak psychologia kliniczna dziecka, psychiatria, poradnictwo, praca socjalna i psychologia szkolna.
„wyśmienite źródło wiedzy równocześnie dla doświadczonego, jak i dla początkującego klinicysty. Integracja kryteriów DSM-5 z informacjami na temat rozwoju dzieci i młodzieży czyni tę książkę pozycją jedyną w swym rodzaju. Może to być idealny podręcznik przydatny na każdym kursie dotyczącym diagnozowania dziecka ze względu na dobrą organizację treści, akcentowanie kwestii rozwojowych oraz poręczne (i ciekawe) przykłady kliniczne. Nad wyraz podobało mi się pierwsze wydanie i niejednokrotnie do niego sięgałam - drugie wydanie jest jeszcze lepsze. Każdy klinicysta, który bada albo leczy dzieci, powinien posiadać na półce egzemplarz tej książki".
Ellen Braaten, PhD, Zakład Psychiatrii, Massachusetts General Hospital/llarard Medical School
„Ten podręcznik, napisany dostępnym językiem, ma wprowadzić początkujących klinicystów w dziedzinę przeprowadzania wywiadu, a także stawiania diagnozy psychiatrycznej u dzieci i młodzieży. Dwoje wytrawnych psychiatrów dzieli się swym bogatym doświadczeniem w stosowaniu rozmaitych metod przeprowadzania wywiadu i poręcznym korzystaniu z DSM-5 w pracy z dziećmi na rozmaitych stopniach rozwoju. Ich transparentny, pozbawiony żargonu styl pisania ożywiają zapisy rzeczywistych wywiadów klinicznych".
Gregory K. Fritz, MD, profesor i dyrektor Oddziału Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Warren Alpert Medical School of Brown University
Tom zawiera:
- Przeprowadzanie wywiadu diagnostycznego z dziećmi i młodzieżą
- Wywiad z informatorami - podstawy
- Strukturyzacja pierwszego wywiadu z młodym pacjentem
- Podstawowe dane na temat rozwoju
- zróżnicowane typy wywiadów z dziećmi i młodzieżą
- Wstępny wywiad z dzieckiem i rodzicem
- Pisemny raport
- Rozpoznania DSM-5 dotyczące dzieci i młodzieży
- Narzędzia diagnostyczne
- Zestawienie rozpoznań według DSM-5
- Kwestionariusz dla rodziców
James Morrison, MD, jest afiliowanym profesorem psychiatrii na Oregon Health and Science University (OHSU) w Portland. Zdobył bogate zawodowe doświadczenie jednocześnie w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Jego cieszące się zachwytm podręczniki: w tym DSM-5 bez tajemnic, Diagnoza psychiatryczna czy Wstępny wywiad diagnostyczny (opublikowane dodatkowo w Polsce nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego) pozwoliły setkom tysięcy specjalistów i studentów zrozumieć zawiłości badania psychiatrycznego oraz diagnozowania.
Kathryn Flegel, MD, jest profesorem psychiatrii dzieci i młodzieży na OHSU w Portland. Zanim została psychiatrą, przez 16 lat pracowała jako lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Odbyła rezydenturę w dziedzinie psychiatrii i dalsze szkolenie z psychiatrii dziecięcej w OHSU. Obecnie zajmuje się dziećmi, dorosłymi i rodzinami w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej. Jest członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.